Skip to main content

Fiqh Amanah : Rijalul Mabda’ – Manusia Berprinsip




Pengantar Fiqh Amanah : Rijalul Mabda’ – Manusia Berprinsip

Amanah merupakan barang paling berharga yang teramat tinggi nilaninya dianugerahkan serta dibebankan ke atas manusia. Dengan tawaran amanah ini, maka manusia dapat melaksanakan tugasnya selaku Khalifah di bumi Tuhan ini. Maka kenapa ia sungguh penting dan tersangat berat sehingga langit-langit dan bumi serta gunung ganang tidak mahu, tidak sanggup bahkan gerun untuk menerimanya?  Untuk menjawab persoalan ini, ayuh teliti firman Allah swt di dalam Surah Al-Ahzab ayat 72:-

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh.

Maka apakah amanat ini?  Buya Hamka menjelaskan dengan membawakan tafsir Syaikh Muhd Jamaluddin Al-Qasimi,  “Memperkeraskan disiplin bagi orang yang beriman supaya hidup tetap dalam linkungan kejujuran, walaupun pahit. Sejak dari ayat pertama dalam surah ini telah diperingatkan kepada Nabi agar baginda jangan mengikuti kehendak orang kafir dan munafiq dan hendaklah teguh memegang dan menurut garis yang ditentukan Allah swt dalam wahyuNya. Peringatan supaya keras mempertahankan garis perjuangan yang ditempuh itu diulang dua kali iaitu di ayat 1 dan 47.”

Bahkan pesan Buya Hamka lagi kepada ummat agar jangan bimbang dalam bertegas untuk mengikuti Nabi , bagindalah contoh teladan hidup (ayat 21) dan sebelumnya pada ayat 6 dijelaskan bahawa Nabi bagi orang beriman lebih penting dari dirinya sendiri. Dengan ketegasan hidup yang demikian dapatlah jiwa orang yang beriman memegang teguh amanah. Tidaklah mereka menjadi orang yang goyang pendirian, berjiwa kerdil, menjadi munafiq atau menjadi musyrik. Betapa besar pun kehebatan musuh yang hendak menyerbu, walaupun musuh bersekongkol bersama sekutu-sekutu untuk menghancurkan Islam, rencana musuh itu akan gugur dan gagal disebabkan jiwa Islam yang menyambutnya kuat dan kental.

Oleh yang demikian, hubungan manusia sesama manusia pun terjamin kesejahteraannya kerana wujudnya amanah. Amanah dalam politik pemerintahan yang dijalankan oleh pemerintah yang adil adalah keselamatan serta kesejahteraan bagi seluruh negara. Amanah dalam ekonomi dalam melancarkan, mencukupkan  dan mengamankan hubungan seluruh dunia.

Maka tepatlah kupasan Syed Qutb ketika menafsirkan ayat yang sama ini “Manusia yang mengenali Allah dengan pancainderanya serta perasaaannya dan mendapat petunjuk kepada asal fitrahnya dengan tadabbur dan pengamatan yang tajam, serta beramal bertepatan dengan fitrahnya dengan penuh usaha dan cubaan, mentaati Allah dengan kemahuannya sendiri serta melawan arus kesesatan dan syahwat yang cuba mengkorupsikannya, maka orang sebeginilah pada setiap langkahnya adalah insan yang didambakan yang berjaya memikul amanah ini.”

Amanah dan Rijalul Mabda’ (Insan-Insan yang Berprinsip)

Lalu apakah hubungkait di antara amanah dan Rijalul Mabda ini? Oleh kerana amanah suatu yang besar dan berat tanggungannya, maka secara logiknya insan yang berjaya menggalasnya adalah Rijalul Mabda’ berprinsip serta bertanggungjawab penuh akauntabiliti. Barangkali persoalan ini akan lebih terungkai apabila kita meneliti tulisan Abul Hasan Ali- Annadwi apabila beliau menyatakan bahawa apabila Allah swt telah mentaqdirkan bahawa Islam adalah agama yang terpilih dan benar serta universal, maka semestinya secara tabiatnya Islam dan ummatnya akan menghadapi cabaran dari dalam dan luar, dan pada bila-bila masa sahaja. Bahkan sejak dari zaman Nabi Adam a.s. hingga kini, ummat Islam serta aqidahnya seringkali menjadi medan pergelutan dan diserang serta dihenyak dari pelbagai sudut. Serangan ini semestinya akan menggugat jiwa, aqidah serta ketenteraman hidup.
Tepatlah ungkapan Maulana Abul Hasan Ali An-Nadwi:-

فالأمة التي تتغلب على هذه المشاكل كلها وتخرج من هذه المعارك ظافرة منتصرة, هي أمة جديرة بالحياة, صالحة للقيادة ولا يمكن لقوة سياسية أو غارة خارجية على كيانها وتمحوها من الوجود
Maka ummat yang berjaya menewaskan kesemua cabaran ini, sekaligus menjadikannya ummat yang agung serta layak untuk hidup, layak untuk memimpin, dan tidak mungkin bagi mana-mana kekuatan politik, atau serangan luaran mampu menggugat struktur ummah ini dan tidak mungkin melenyapkannya dari kewujudan.

Apakah Rahsia Ummat Islam berjaya menghadapi keributan yang mengancamnya?

Maulana Abul Hasan Ali An-Nadwi berkata ummat ini berjaya kerana memiliki dua kekuatan:-
1)     Semangat yang tersimpan kukuh pada zat Islam itu sendiri serta kesesuaiannya untuk terus memenuhi tuntutan kehidupan pada setiap zaman dan ketika. Risalah Islam yang dibawa Nabi Muhammad itu tiada kekurangan dan akan terus kekal relevan hingga hari akhirat.

Namun masakan ini sahaja memungkinkan Islam terus gemilang dan menangani cabaran depan mata serta menangkis serangan. Kita seharusnya sedar bahawa bicara pelbagai teori dan kaedah Fiqh dan prinsip Islam seperti Fiqh Maqasid, Fiqh Mizan, Fiqh Maalatul Af’al, Fiqh Taayush, Fiqh Taghyirul Munkar dan lain-lain teori fiqh hanyalah menumpukan kepada zat Islam itu sendiri yang sememangnya tiada kelemahan. Kesemua teori fiqh ini dan apa-apa konsep Islam tidak mungkin terhasil tanpa adanya kekuatan yang kedua iaitu insan-insannya:-

2)      
أن الله قد تكقل بأن يمنح هذه الأمة التي قضى ببقائها وخلودها رجالا أحياء أقوياء في كل عصر ينقلون هذه التعاليم الإسلامية الى الحياة ويعيدون إلى هذه الأمة الشباب والنشاطز

Sesungguhnya Allah swt sendiri memberi janji untuk menganugerahkan ummat ini - ummat ini dijanjikan Allah untuk terus kekal meskipun berhadapan cabaran mendatang iaitu para Pejuang/Penggerak yang penuh penghayatannya kepada Islam serta gagah perkasa pada setiap masa, dan mereka inilah yang menyebarkan ajaran Islam kepada kehidupan dan mengembalikan ummah ke zaman kegemilangan.

Tiada mungkin bagi Ummah untuk hidup, dan Syariah tidak mungkin akan terus kekal tanpa Rijalnya dan Mar’ahnya (lelaki dan wanitanya) yang cukup jujur lagi amanah serta tinggi semangat juangnya demi memartabatkan Syariah dan meletakkan Islam di tempat yang tertinggi. Mustahil syariah ini akan hidup jika dibawa oleh Rijalnya yang culas, mensia-siakan amanah yang dibebankan keatasnya. Tiada bermakna kepada Maqasid Shariah, jika penggeraknya sekadar opportunis, dan korup serta hanya memandang kepada keuntungan diri dan kelompoknya. Tidak mungkin bagi Shariah ditegakkan apabila dipilih orang haloba lagi tamak berkuasa.

Penulis disini ingin memetik hanya cebisan bingkisan kisah-kisah sejarah Islam tentang tokoh-tokoh Rijal yang menggambarkan dengan jelas bagi kekuatan yang kedua ini.

Sayidina Ali كرم الله وجهه dan Siasah Berprinsip bersendikan Akhlak

Unsur moral dan akhlak diketepikan oleh puak-puak yang menentang kepimpinan ’Ali r.a. Inilah pertama kalinya akhlak ditindas dalam sejarah Islam. Pada hal politik dalam Islam adalah manifestasi akhlak dan budipekerti di dalam sanubari diri dan berakarkan kepada fitrah. Jenayah paling besar adalah apabila ruh Islam ini dimusnahkan dengan menumpaskan unsur moralnya secara total.

Tidak terlintas oleh Ali r.a. untuk menggunakan kedudukan istimewa sebagai khalifah bagi mengambil peluang dan melakukan penyelewengan. Sebagai contoh ’Ali r.a. tidak mengambil apa-apa langsung daripada khazanah negara tetapi ini bukan kerana kejahilannya. Dia bertindak demikian kerana sebaik saja seorang itu menjadi pemimpin dia menjadi objek syak wasangka dan contoh teladan. Dia tidak mahu dilihat oleh rakyat dan para gabenornya sebagai pengaut wang rakyat dan dia ingin menjadi contoh amanah, kejujuran dan zuhud. Ketempangan akan berlaku apabila dana kerajaan diberi secara bebas kepada suku sakat dan kaum kerabat. Kebobrokan akan berlaku jika keluarga terdekat dan rakan-rakan berkepentingan diberi kedudukan dan pangkat.

Bagi mereka yang inginkan kedudukan dan yang telah biasa dengan keenakan tidak rela dengan peraturan kesaksamaan dan keadilan. Mereka menyertai puak yang bersaing dengan ’Ali kerana di sana mereka berpuashati dengan memijak-mijak kebenaran dan kesedaran. Mereka melihat kelicikan politik pada lawannya yang tiada pada ’Ali r.a. Mereka tersalah apabila meletakan ini sebagai kelebihan yang mengalahkan ’Ali r.a. Mereka gagal memahami ’Ali r.a. dan cabaran yang mesti dia tangani. Tugas paling besar ‘Ali r.a. adalah untuk memugar semula tradisi Islam dan ruh sebenar keimanan serta meruntuhkan hijab yang menyelubungi kelemahan pemerintahan yang materialistik. Jika ‘Ali r.a. menyamai lawannya dengan mengenepikan akhlak dan moral maka dia akan gagal dari kacamata keimanan. ‘Ali r.a. berkata, “Dia (lawanku) bukanlah lebih pintar daripada aku tetapi dia rela khianat dan ingkar. Kalaulah aku tidak bencikan pengkhianatan, mungkin aku adalah manusia paling pintar.”

Umar Abdul Aziz dan Kesan Amanahnya serta Dasar Reformasi-Islahiy

Yahya bin Saad berkata, “Aku diutuskan oleh Umar Abdul Aziz untuk mengutip zakat dari penduduk Afrika maka tugas ini aku dapat laksanakan, namun apabila aku hendak mengagihkan kutipan kepada fuqara disana, tiada seorang pun yang faqir, sesungguhnya Umar telah memewahkan rakyat, lalu aku terus menggunakan zakat itu untuk membebaskan hamba sahaya.”

Anak kepada Zaid bin Al-Khitob berkata, “Umar Abdul Aziz hanya memerintah selama 30 bulan sahaja, namun pada waktu itu jika disuruh seseorang untuk memberikan zakatnya kepada faqir miskin, nescaya dia tidak akan menjumpai sesiapa pun kerana Umar telah mengkayakan rakyat”.

Imam At-Tobari berkata, “Sesungguhnya Khalifah Al-Walid suka kepada binaan dan seninya, maka rakyat ketika itu apabila berjumpa akan saling berberbicara tentang pembinaan. Khalifah Sulaiman pula suka perihal bernikah dan makanan enak, maka manusia apabila berjumpa akan berbual sesama mereka tentang nikah dan makanan. Apabila dilantiknya Umar Abdul Aziz menjadi khalifah, manusia apabila berjumpa satu sama lain, mereka akan bertanyakan, “Adakah kamu sudah lakukan Qiyam?, “Berapa juzuk telah kamu hafaz?” “Bilakah kamu akan khatam?”, “Berapa hari kamu berpuasa sunat?” dan seumpamanya.

Imam Hassan Al-Basri dan Prinsip Ketegasan

Selepas kewafatan Umar Abd Aziz yang dibunuh oleh kelompok elit bangsawan yang membencinya, khilafah kembali memasuki era kegelapan. Khalifah ketika itu hanyut dalam korupsi dan maksiat, serta cahaya perubahan Umar Abd Aziz kini digugat oleh kuasa kejahatan kembali yang dahulunya sunyi di era Umar.

Ketika itu datanglah Imam bernama Hasan Al-Basri beserta pengikutnya yang berjihad menghadapi kuasa gelap ini. Pada era pemerintahan Khalifah Yazid bin Abd Malik yang terkenal zalim, Hasan Al Basri telah melantik Umar ibn Hubairah Al-Fuzariy sebagai Gabenor Iraq dan Khurasan. Maka guguplah sang Gabenor untuk berkhidmat dibawah khalifah zalim, lalu dipanggilnya alim ulama ulung memberi nasihat dan pedoman kepadanya iaitu Muhammad ibn Sirin, Sya'bi dan Hasan Al-Basri.

Sang gabenor bertanya dengan keluh kesah "Bukankah Yazid ini Khalifah yang dilantik Tuhan? Maka mahu tidak mahu kita kena patuh dia, b,etulkah? Apa pandangan kamu?"

Muhammad ibn Sirin dan Sya'bi memberi nasihat dengan penuh berlapik dan tidak berterus terang.

Tetapi apabila tiba giliran Imam Hasan Al-Basri, beliau terus menegur si gabenor,
"Wahai Anak Hubairah, takutlah Allah jika kamu turuti Yazid, dan jangan takut Yazid dalam melakukan suruhan Allah.
Ingatlah bahawa Allah Yang Maha Melindungimu dari kejahatan Yazid dan Yazid tidak mampu melindungimu dari azab Tuhanmu.
Ingatlah bahawa Tuhan Maha Berkuasa menghantar kepadamu malaikat, maka dia akan melenyapkan kamu daripada keenakan tilammu, dan mencabut kamu keluar daripada keluasan istanamu ke dalam kesempitan liang lahad, ketika itu hanya amalmu yang mampu menyelamatkanmu.
Wahai anak Hubairah, jika kamu derhaka kepada Allah maka ketahuilah bahwa kekuasaan yang diberi kepada kamu itu tujuannya untuk membantu agama Allah dan hambaNya.

MAKA JANGAN KAMU TUNGGANG AGAMA ALLAH DAN HAMBANYA UNTUK MENIKMATI KUASA YANG DIPINJAMKAN ALLAH.

Ingatlah bahwa tiada ketaatan kepada si makhluk yang derhaka kepada Tuhannya."

Maka tenanglah si gabenor, lalu merungutlah Sya'bi dan Muhammad ibn Sirin dengan sedih lalu mereka berkata. "Kita menjawab dengan jawapan yang miskin dan sia sia, maka ganjaran kita pun sia sia sahaja."

Syaikhul Islam Ibnu Taymiah dan Prinsip Keberanian

Imam Ibnu Taymiah adalah manifestasi Ulama Pejuang yang tulen dan bukan seperti ilmuwan pendingin udara yang kini semakin bercambah. Berikut sebuah kisahnya yang penuh iktibar:-

Sampai berita kepada penduduk Syam bahawa bala tentera Mongol telah diaturgerak menghala kearah Syam. Ketika itu juga seruan Jihad dilaungkan di negeri Syam, dan rakyat Syam diberi khabar gembira bahawa Sultan Mesir telah mula menggembleng bala tenteranya bagi menghadapi musuh Mongol yang menghampiri perbatasan negara Islam.

Malangnya rakyat Syam kembali berduka dan panik apabila Sultan Mesir dan tenteranya berpatah balik kembali ke Mesir kerana berasa kecut berhadapan kekuatan Mongol. Terpekik terlolong rakyat Syam berada dalam ketakutan, dan ramai yang mula bungkas melarikan diri ke negara-negara jiran, dan anak-anak kecil diletak atas tunggangan demi menyelamatkan diri dari serangan rakus tentera Mongol.

Apabila keadaan seakan-akan sudah gelap dan tiada harapan, muncul Sheikhul Islam Ibnu Taymiah datnag bertemu gabenor negeri Syam yang sedang bersiap siaga di sempadan. Ibnu Taymiah memberi nasihat dan kata-kata semangat, bahawa kemenangan dari Allah hampir tiba, maka usah gusar dan hadapilah musuh dengan berani!

Lantas atas saranan para pemimpin dan gabenor Syam, Ibnu Taymiah berangkat ke Mesir untuk menyeru Sultan Mesir agar tidak mensia-siakan harapan rakyat Syam yang sangat mengharapkan bantuan baginda. Sebaiknya tiba di Mesir, Ibnu Taymiah sempat bertemu Sultan yang ketika itu baru sahaja masuk ke Kaherah. Dengan penuh semangat dan bertenaga Sheikhul Islam Ibnu Taymiah menghamburkan kata-kata keramatnya kepada Yang Mulia Sultan. "Jika ditakdirkan bahawa kamu bukan Penguasa dan Raja Syam, dan Rakyat Syam masih memohon bantuan kamu, Maka WAJIB bagi kamu membantu mereka!,,,,Apatah lagi, kamu ini SEMEMANGNYA Penguasa dan Raja SYAM, rakyat Syam adalah rakyat kamu! KAMU bertanggungjawab atas hal keadaan mereka!"

Ibn Taimiyah berkata lagidan mengugut, "Sekiranya kamu enggan dan mahu berpaling dari menolong mempertahankan Syam, maka kami rakyat Syam akan melantik RAJA BARU yang bakal mempertahankan negeri kami dan mentadbirnya!"

Selama LAPAN HARI Sang Imam berkampung di Mesir berusaha memaksa Sang Raja pengecut agar turun mempertahankan maruah SYAM daripada dirobek Mongol. Akhirnya, dengan taufik Allah swt, Sultan Mesir bersetuju berangkat dari Mesir beserta bala tenteranya menuju ke Syam.

Tentera Mongol sudah hampir ke Syam, rakyat Syam mula panik, sehingga datanglah seruan "Sesiapa yang mampu melarikan diri, maka usahlah duduk di Syam lagi, LARILAH." Anak kecil dan wanita menjerit pekik, rakyat Syam digoncang dengan musibah berat, tiada lagi yang mampu menyelamatkan mereka kecuali ALLAH. hingga dikatakan "kini rakyat Syam akan menjadi makanan buat Mongol!" Rakyat Syam tua dan muda melarikan diri ke padang pasir, dan tempat-tempat kosong di luar Syam dan tiadalah yang tinggal di Syam melainkan sedikit sahaja. Namun diseru juga ditengah kepanikan itu, "Barangsiapa yang berniat JIHAD, maka sertailah tentera Syam!.” Para Ulama Syam tampil diantaranya Syarifuddin ibn Taymiah saudara kepada Sheikhul Islam Ibnu Taymiah. Mereka menasihati pemimpin Syam untuk thabat – berdiri teguh melawan asakan Mongol.

Ibnu Taymiah tiba dari Mesir membawa berita gembira, “Sultan kamu sudah berangkat untuk melawan Mongol, para jemaah menteri Mesir sudah bangkit membawa bala tentera untuk mempertahankan Syam. Bergembira rakyat Syam akhirnya Sultan mereka sudah berwibawa, dan bergembiralah kerana tentera Mongol kembali mundur ke negara mereka merentasi sungai Furat.

Pertemuan Ibnu Taymiah dan Qazan

Namun tidak lama kemudian tentera Muslimin ditewaskan oleh tentera Tatar, lalu Damsyik dikuasai oleh mereka. Maka berangkatlah Imam Ibnu Taymiah beserta sekumpulan ulama berjumpa dengan ketua Taghut Tatar iaitu Qazan. Salah seorang sahabat Ibnu Taymiah yang berada di majlis itu merekodkan perjumpaan tersebut dengan berkata,

“Sheikh Ibn Taymiah mula berbicara kepada Qazan tentang suruhan Tuhan dan RasulNya untuk melakukan keadilan dan kebaikan dan beliau juga mengangkat suaranya keatas dictator itu. Bahkan beliau berani bersuara menegur Qazan hingga hampir sahaja lututnya bertemu dengan lutut Qazan. Dan Qazan pula mendengar dan menerima dengan terbuka teguran IbnTaymiah lantas bertanya “Siapakah ilmuwan ini? Tidak ada alim yang kata-kata sepertinya  yang membekas di hati aku.” Ibnu Taymiah pula berkata kepada penterjemah Qazan, “Katakan kepada Qazan, kamu menyangka kamu Muslim dan beserta kamu ada Qadhi, Imam, Ulama, tetapi kamu masih memerangi kami. Bapa dan datuk kamu pula kafir namun mereka berdua tidak melakukan kebobrokan seperti apa yang kamu lakukan, mereka apabila berjanji mereka tepati, tetapi kamu apabila berjanji terus mengkhianati”.
Hasil dari pertemuan itu, dibebaskan kebanyakan tawanan muslimin daripa penjara Mongol Tatar dan darah ummat Islam terbela.

Imam Ibn Taimiyah berkata, “Seorang rijal tidak akan sekali-kali takut selain Allah melainkan kerana ada penyakit dihatinya. Pada suatu hari ada seorang lelaki mengadu kepada Imam Ahmad bin Hanbal tentang ketakutannya terhadap sebahagian pemimpin, maka dijawab Imam Ahmad, “Sekiranya kamu benar-benar sihat kamu tidak akan takut akan sesiapa”.”

Ibnu Taymiah bersama Ketua Hakim dan beberapa orang ulama besar dijemput oleh Qazan menghadiri jamuan di istananya. Sementara semua orang enak menjamah makanan, Ibn Taymiah tidak makan lalu ditanya kepadanya mengapa beliau tidak menjamah makanan lazat yang dihidang. Imam Ibnu Taymiah berkata, “Bagaimana aku hendak makan sedangkan semua ini kamu rampas daripada harta rakyat dan kamu masaknya dengan memotong dahan-dahan pokok milik rakyat?”

Lantas Qazan memintanya untuk berdoa, dan Imam Ibnu Taymiah berdoa. “Ya Allah sekiranya Qazan ini sesungguhnya berperang semata-mata untuk menegakkan KalimahMu maka bantulah dia, sekiranya dia berperang semata-mata untuk kekuasaan dan dunia, maka hukumlah dia.” Pada ketika itu juga ulama-ulama lain yang hadir cepat-cepat mengangkat kain jubah mereka kerana bimbang Qazan memancung lehernya lalu tersembur darah terkena pakaian indah mereka. Ketua Hakim Abul Abbas berkata kepada sang imam, “Hampir sahaja kamu memusnahkan kami bersama-sama kamu. Mulai hari ini kami tidak akan bersahabat dengan kamu lagi.”  Ibn Taimiyah menjawab, “ Aku juga tidak akan bersama kamu semua lagi.” 

Apabila Imam Ibn Taymiah mahu beredar, datanglah kepadanya pembesar-pembesar serta orang ramai yang mengiringinya seramai hampir 300 penunggang kuda. Adapun si ketua hakim dan konco-konconya, mereka telah disamun di pertengahan jalan.

Sultonul Ulama Al-Izz bin Abd Salam dan Prinsip Keteguhan Pendirian

Suatu hari, Sultonul Ulama Al-Izz ibn Abd Salam berjumpa dengan Sultan Najmuddin Ayyub yang lengkap dengan pakaian dan perhiasan gahnya dan dihadapan mereka terbentang luas bala tentera Sultan yang hebat. Berkata Sultonul Ulama Al-Izz kepada sultan yang takabbur “Wahai Ayyub, apa alasan kamu dihadapan Allah, apabila Dia memberi kamu kekuasaan atas Mesir namun masih ada kedai di bawah kerajaanmu yang menjual arak?”. Sultan Najmuddin berpura-pura tidak tahu dan menafikan perkara sedemikian seraya berteriak sang Ulama dengan bengis “Kedai si fulan masih aktif menjual arak dan melakukan perkara-perkara mungkar yang lain, namun kamu masih leka dengan menikmati keselesaan kerajaanmu!”  Lalu menikus si sultan seraya berkata, “Wahai tuanku, itu berlaku dizaman ayahku..” Membentaklah sang ulama seraya berkata, “Kamu ini sama dengan perihal musyrikin yang memberi alasan “Sesungguhnya kami mendapati nenek moyang kami dalam kebenaran.“ Akhirnya sultan akur dan arahan dikeluarkan untuk melarang jualan arak di seluruh kerajaan. Anak muridnya bertanya kepada Al Izz, “Bagaimana kamu mampu untuk melakukannya?” Sultonul Ulama menjawab “Wahai anakku, aku melihat dirinya dalam keadaan sombong dan takabur, lalu aku ingin merendahkan dirinya supaya takabur itu tidak memusnahkannya.” Si anak murid bertanya lagi “Tidakkah kamu takut kepadanya?” Sultonul Ulama membalas “Demi Allah aku takut, namun aku teringat keagungan Allah lalu aku dapati Sultan itu rendah dibawah kakiku ibarat kucing.”

Sultonul Ulama menjual Pemimpin
Sultan Najmuddin Ayyub telah membeli beberapa mamalik dan meletak mereka di posisi kuasa dan duit belian itu diambil dari baitul mal. Imam Al-Izz memandang bahawa setiap tasyarruf yang dilakukan mamalik ini tidak sah kerana mereka masih berstatus hamba. Maka murkalah si sultan dan kroni mamaliknya dan mengatakan urusan ini tidak ada kaitan dengan Al Izz yang adil. Sang imam menyedari bahawa Sultan dan kroninya berpakat keatasnya, lalu beliau mengumumkan bahawa beliau meletakkan jawatan dari kehakiman dan mahu berpindah keluar dari Kaherah. Berbondonglah rakyat Kaherah keluar mengikuti Imam Al-Izz lalu berkata,

“Tidak ada kebaikan di Mesir sekiranya tiada padanya Al-Izz bin Abd Salam serta mereka yang sepertinya yang bangkit demi kebenaran, menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran, berjihad di jalan Allah, tidak gentar dengan kutukan musuh.”

Melihat suasana itu Sultan menjadi bimbang kerana risau kerajaannya akan lumpuh apabila tiada lagi Al-izz yang mempunyai sokongan yang kuat dari rakyat.  Sultan sendiri menaiki tunganggan dan pergi mencuba memujuknya, dan Naib Sultan pula cuba memberi kepadanya hadiah lumayan namun Imam al-Izz tidak berganjak kerana beliau mahu melaksanakan hukuman Allah. Naiklah darah Naib Sultan lalu merencanakan untuk membunuhnya, lantas dia meluru ke rumah imam sambil membawa pedang. Pintu diketuk dan anaknya memberitahu sang imam tentang hasrat Naib Sultan ini. Sang Imam menjawab dengan tenang, “Wahai anakku, bapamu lebih rendah darjatnya untuk dibunuh di jalan Allah.”

Ketika itu Naib Sultan melihatnya serta bergegarlah tangannya dengan ketakutan lalu tersungkur ke bumi sambil menangis serta memohon dari Imam Al-Izz agar mendoakannya serta dia akur kepada kehendak Imam. Kemudian semua pemimpin-pemimpin dan raja-raja yang berstatus hamba mamalik ini dijual oleh Imam Al-Izz lalu dimerdekakan, dengan hasil wang jualan yang mahal itu digunakan untuk maslahah ummat islam. Lantas, sang Imam digelar sebagai Sultonul Ulama dan Penjual Raja-Raja. 

Inilah manifestasi utuh menggambarkan hadith Nabi , “Sebaik-baik jihad adalah berkata yang benar dihadapan pemimpin yang zalim.”

Umar Tilmisani, Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin ke 3 dan Prinsip Integriti

Umar Tilmisani merupakan anak didik Al-Imam Hasan Al-Banna, dan memiliki jiwa Rijalul Mabda’ yang layak membawa ruh Syariah. Penulis disini hanya mampu membawakan kisah ketegasan beliau yang begitu sekali beramanah dan jujur dalam menyebarkan dakwah. Suatu hari, beliau dijemput oleh sebuah Majalah Agama untuk menyampaikan ceramahnya, dan beliau diberikan sepucuk sampul mengandungi duit. Umar Tilmisani bertanya, “Ini apa?”. Pihak penganjur menjawab, “Ini upah untuk kos kedatangan tuan ke sini.” Umar menjawab, “Saya sudah mempunyai kereta yang disediakan oleh Ikhwan.” Pihak penganjur berkata, “Semua orang mendapat upah yang sama.” Lantas Umar Tilmisani menjawab dengan tegas, “Saya tidak sama dengan mereka itu, saya bekerja semata-mata kerana Allah,” lalu beredar tanpa mengambil sampul berisi wang tersebut.

Beliau juga pernah bertemu dengan Perdana Menteri Mesir era Anwar Sadat untuk urusan khusus berkenaan Ikhwan. Setelah berbincang, Perdana Menteri menyatakan kerajaan mendukung semua surat khabar dan majalah yang ada di Mesir terutama Ad-Dakwah milik Ikhwan, sebagai majalah Islam. Umar Tilmisani dapat mengagak ada helah dan rencana mahu mengkorupsikan dirinya lantas dia terus berkata dengan dialek Arab pasar “Wahai Tuan, hati-hatilah, saya jangan lagi diajak berbicara tentang ini.” Pertemuan itu pun berakhir dan Umar Tilmisani terus beredar.

Pada suatu program,  seorang pegawai rasmi membawa wang yang berjumlah banyak sebagai upah, lalu ditolak Umar Tilmisani. Pegawai itu berkata “Orang lain mendapat separuh dari jumlah ini”. Dengan tegas Umar Tilmisani menjawab, “Kita sangat berbeda, saya tidak ingin memperoleh imbalan atas pidato yang saya sampaikan di jalan Allah.”

Penutup

Ini hanyalah setitik dari lautan kisah Rijalul Mabda’ (Pejuang Islam) yang sempat penulis sisipkan dalam tulisan ini. Ketahuilah wahai pembaca yang budiman, Syariah itu sememangnya indah dan sempurna namun tugas bagi penggeraknya untuk membawa dan menyebarkan risalahnya kepada semua, namun apa guna terma yang pelbagai seperti Islam Rahmah, Fiqh Maqasid dan lain-lain jika tidak dipimpin oleh rijal berprinsip. Seumpama kereta yang hebat dan canggih namun sia-sia jika dipandu orang yang gila atau tidak kompeten. Sememangnya Rijal dan Mar’ah ini akan diuji dengan ujian kuasa, harta, pangkat dan lain-lain sehingga akhirnya hanya yang benar-benar beramanah lagi berprinsip seperti tokoh-tokoh yang telah dikisahkan tadi yang layak untuk merangkul sebagai Pembawa Panji-Panji Islam. Sewajibnya bagi ummah agar tidak menjual serta menggadai prinsip dan amanah hanya untuk menjaga keuntungan populariti, menjaga dokongan pengikut dan meraih kuasa. Belajarlah dari Rijal-Rijal ini yang thabat atas jalan dakwah samada dalam politik, kehakiman, perniagaan atau apa-apa posisi sekalipun.

Bertadabburlah AYAT ini wahai saudara pembaca yang budiman!

Allah swt berfirman

Surat Al-Hajj Ayat 38

۞ إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ
Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang telah beriman. Sesungguhnya Allah tidak menyukai tiap-tiap orang yang berkhianat lagi mengingkari nikmat.

Surat Yusuf Ayat 21

وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَىٰ أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا ۚ وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ۚ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
Dan orang Mesir yang membelinya berkata kepada isterinya: "Berikanlah kepadanya tempat (dan layanan) yang baik, boleh jadi dia bermanfaat kepada kita atau kita pungut dia sebagai anak". Dan demikian pulalah Kami memberikan kedudukan yang baik kepada Yusuf di muka bumi (Mesir), dan agar Kami ajarkan kepadanya ta'bir mimpi. Dan Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahuinya.

Surat An-Nur Ayat 37

رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ
Laki-laki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak (pula) oleh jual beli dari mengingati Allah, dan (dari) mendirikan sembahyang, dan (dari) membayarkan zakat. Mereka takut kepada suatu hari yang (di hari itu) hati dan penglihatan menjadi goncang.



Surat An-Nur Ayat 38

لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
(Mereka mengerjakan yang demikian itu) supaya Allah memberikan balasan kepada mereka (dengan balasan) yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan, dan supaya Allah menambah karunia-Nya kepada mereka. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa batas.



 Rujukan:-


1.      Tafsir Al Azhar, Buya Hamka
2.      Tafsir Fi Zhilalil Quran, Sayyid Qutb
3.      Rijalul Fikri Wad Dakwah fil Islam oleh Maulana Abul Hasan Ali An-Nadwi
4.      Sultonul Ulama wa Ba’ie Al-Umara’, Ali Muhd Muhd As-Solabi
5.      Memoir Umar Tilmisani, Mursyid Am Ketiga Ikhwanul Muslimin
6.      Social Justice in Islam, Sayyid Qutb




 NOTA USRAH GABUNGAN WADAH ABIM PEMBIMBING PULAU PINANG

Omar Mokhtar bin Hamdan Al-Rupawani
Timbalan Yang di Pertua
Angkatan Belia Islam Malaysia Pulau Pinang
5/2/2020










Comments

Popular posts from this blog

TUDUHAN ‘FREEMASON’ ADALAH PEMBOHONGAN BESAR DAN FITNAH JAHAT

TUDUHAN ‘FREEMASON’ ADALAH PEMBOHONGAN BESAR DAN FITNAH JAHAT BENCANA FITNAH Allah SWT berfirman yang artinya; “Wahai orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, (sehingga kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) karena sesungguhnya sebagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah sebagian kamu menggunjing setengahnya yang lain. Apakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? ( Jika demikian kondisi mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Jadi patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” (Q. S. Al-Hujarat : 12). Firman ALLAH SWT: "Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya." (Surah al-Israa’, ayat 36). Sabda Rasulullah ﷺ : "Tidak masuk syurga orang

PEMURNIAN IMEJ PEMBAWA RISALAH

PEMURNIAN IMEJ PEMBAWA RISALAH A.           MENEGAKKAN IMPERATIF MORAL MEMBANGUNKAN KEPIMPINAN مصدر الخير MASDAR AL KHAYR ( Inspiring Personality ) Menginspirasi kepada Kebaikan الخير ( Al Khayr ) adalah Sunnah Agong Rasulullah   ﷺ . Oleh perlu ada usaha bersungguh-sungguh dan terencana bagi menangani fahaman garis keras yang menimbulkan masalah kepada risalah, imej Islam dan dakwah. Semua pihak mesti bekerjasama bagi mengembalikan peranan ilmuwan, agamawan,   pendidik ilmu-ilmu Islam dan aktivis isu Islam kepada pendekatan الوسطية   wasatiyyah - kesederhanaan dan berpandukan hikmah serta tabassur الـتـبـصـر (pencerahan/ foresight)   dan tathabbut   تثبت   (bukti, ketepatan fakta dan angka). B.           PERMASALAHAN SEMASA Terdapat kecenderungan sesetengah agamawan dan pendidik ilmu-ilmu Islam di antaranya membawa mesej yang keterlaluan; menggunakan perli-memerli, cercaan dan maki hamun السخرية ( sukhriyyah ); polemik bersengketa antara agamawan serta k