Skip to main content

PEMURNIAN IMEJ PEMBAWA RISALAH




PEMURNIAN IMEJ PEMBAWA RISALAH

A.           MENEGAKKAN IMPERATIF MORAL MEMBANGUNKAN KEPIMPINAN مصدر الخير MASDAR AL KHAYR (Inspiring Personality)

Menginspirasi kepada Kebaikan الخير (Al Khayr) adalah Sunnah Agong Rasulullah  . Oleh perlu ada usaha bersungguh-sungguh dan terencana bagi menangani fahaman garis keras yang menimbulkan masalah kepada risalah, imej Islam dan dakwah. Semua pihak mesti bekerjasama bagi mengembalikan peranan ilmuwan, agamawan,  pendidik ilmu-ilmu Islam dan aktivis isu Islam kepada pendekatan الوسطية  wasatiyyah - kesederhanaan dan berpandukan hikmah serta tabassur الـتـبـصـر (pencerahan/ foresight)  dan tathabbut  تثبت  (bukti, ketepatan fakta dan angka).

B.           PERMASALAHAN SEMASA

Terdapat kecenderungan sesetengah agamawan dan pendidik ilmu-ilmu Islam di antaranya membawa mesej yang keterlaluan; menggunakan perli-memerli, cercaan dan maki hamun السخرية (sukhriyyah); polemik bersengketa antara agamawan serta kumpulan penyokong di khalayak umum الجدال  (jidal); hilang adab pergaulan serta perbedaan الاختلاف (ikhtilaf) dan paling kritikal adalah penyampaian-penyampaian yang menghampiri kafir mengkafir التكفير (takfir).

Gejala ini mengelirukan umat dan menjauhkan masyarakat daripada mengenali dan menghayati mesej Islam sebenar.

Kebebasan yang dinikmati pasca 9 Mei 2018 telah membuka ruang yang seluas-luasnya bagi gejala ini melarat di tengah-tengah masyarakat samada di ruang-ruang ibadah, khutbah, kuliah, ceramah, penulisan dan paling terkesan adalah alam media sosial.

Mithalnya di Indonesia. Setengah abad berlalu, dan keselesaan berda’wah bebas terjamin dalam era demokrasi Indonesia. Tidak dapat dimungkiri bahawa al-wa’yul Islam – kesedaran Islam lebih meluas. Turut serta dalam gerakan da’wah adalah inisiatif dan ikhtiar para du’at baru. Namun bila ditelusuri permasalahan umat secara lebih teliti, kita masih terus bergelut dalam krisis – kefahaman dan ittijahat (aliran) yang rencam. Kerencaman bukan merupakan masalah, tetapi sikap jumud, tempurung ; bengis , keras dan tidak toleran yang cenderung mengkafirkan kalangan yang tidak sealiran ; pendakwah yang mirip laskar upahan atau yang paling merbahaya, pendamba keganasan – terrorisme.

Tinjauan umum mendapati belum ada usaha terancang dan tersusun bagi menangani gejala baru ini.

Oleh itu adalah peri penting dan menjadi amanah dakwah أمانة الدعوة untuk menampilkan Islam dalam wajahnya yang tulen تقديم الاسلام بالصورة الأصليةtaqdim al-Islam bi surah al-asliyyah­-dalam menyikapi fenomena kemajmukan yang semakin berkecamuk dan pencitraan Islam yang dicemari radikalisme. Gerakan dakwah mesti melancarkan gelombang kebangkitan baharu secara intensif untuk menganjak tahap keberagamaan umat menuju kesempurnaan التدين الشامل - al-tadayyun al shamil bukan ‘incomplete religiousityالتدين المنقوصal tadayyun al manqus.

Maka menjadi imperatif moral masakini untuk membangunkan kepimpinan yang menginspirasi kebaikan مصدر الخير .

Sebagai peringatan dan muhasabah, usaha-usaha yang terbit bertujuan mencapai maslahah dan membawa penyelesaian kepada masalah dan tuntutan umat serta cabaran semasa tidak mungkin berjaya tanpa dipimpin dan diterajui oleh insan-insan berprinsip – rijalul mabda’ .

C.           SARANAN AWAL

Disarankan wacana dan siri penerangan serta pencerahan di sekitar dua topik utama:-

1. Rasulullah sebagai  القدوة الحسنة Qudwah Hasanah Contoh Teladan Pimpinan ‘Masdar al Khayr’
2. Cabaran Situasi Semasa dan Peri Penting Kepimpinan Kembali kepada Ciri-Ciri ‘Masdar al Khayr’

Hasratnya adalah terhasil rancangan pembangunan مصدر الخير Inspiring Personality’ secara Praktikal dan Berkesan agara terangkum di dalam pembinaan dan pengisian bidang berikut:-
·        Keluarga
·        Keagamaan
·        Tarbiyah
·        Dakwah
·        Pendidikan
·        Kemasyarakatan dan Kemanusiaan
·        Merentasi Masyarakat Majmuk
·        Ekonomi dan Politik
·        Penulisan, Penerbitan dan Bahan Bacaan* serta Komunikasi,  Multimedia dan Media Sosial*

*Bahan2 bacaan rujukan yang wajar bagi pengisian dan mengukuhkan program ini. Contohnya dulu bagi menangani gejala extremisme 80'an, kita membaca dan menelaah (terjemahan) kitab الدعاة لا القضاة Du‘ah  la  Quda’, Hasan al Hudaybi dan الصحوة الاسلامية بين الجحود والتطرف al-Sahwa al-Islamiya bayna al-juhud wa al-tataruf, Yusuf al Qaradawi. Sudah tentu sekarang perlu diperbaharui dengan pembacaan baru dan terkini. Lebih baik jika dihasilkan dan terbitkan buku-buku serta tulisan terkini terutama tentang 'al tadayyun al syamil (complete religiousity)' jika dahulu kita membaca (Islam sebagai ad din, al Attas) dan juga tajuk seperti 'Penampilan Islam dalam Wajahnya yang Tulen – taqdim al-Islam bi surah al-asliyyah­'.  Bahan-bahan ini pula perlu diterjemahkan dan ditransform kepada platform media sosial kerana kini itulah medium dan instrumen paling viral.

Tujuan semua ini adalah agar berlaku pemerataan pencerahan, kesedaran, pengetahuanta, keyakinan  dan ketrampilan berperanan secara terancang menyemai, memupuk, mengembangkan dan membudayakan ketrampilan pimpinan, agamawan dan pendakwah sebagai ‘masdar al khayr’ yang memberi impak خير الناس أنفعهم للناسkhayrunnas an’fa’uhum linnas’ – manusia terbaik yang bermanfaat memperbaiki manusia lain.

Matlah diharapkan para pimpinan agama, pendidik agama, aktivis agama dan pelajar agama muncul sebagai sahsiah yang menginspirasikan kebaikan - ‘Inspiring Personalities’ di segenap lapisan penglibatan, menjayakan dakwah dan islah di medan lapangan.



RUJUKAN:

Anwar Ibrahim, Risalah berpaksikan Akidah dan Akhlak, Menangkak Permasalahan Semasa (2017)
Mawlana Abul Hasan Ali An Nadwi, Saviours of the Islamic Spirit (1976)
Mohamed Raimi Ab Rahim, Kebangkitan Islam 2.0, Mengemudi Gelombang Nahdah, Memartabatkan Khayra Ummah (2016)
Siddiq Fadzil, Jati Diri Perjuangan Dakwah (2016)





MAKTAB
Wadah Pencerdasan Umat Malaysia Pulau Pinang
(2019)













Comments

Popular posts from this blog

TUDUHAN ‘FREEMASON’ ADALAH PEMBOHONGAN BESAR DAN FITNAH JAHAT

TUDUHAN ‘FREEMASON’ ADALAH PEMBOHONGAN BESAR DAN FITNAH JAHAT BENCANA FITNAH Allah SWT berfirman yang artinya; “Wahai orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, (sehingga kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) karena sesungguhnya sebagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah sebagian kamu menggunjing setengahnya yang lain. Apakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? ( Jika demikian kondisi mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Jadi patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” (Q. S. Al-Hujarat : 12). Firman ALLAH SWT: "Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya." (Surah al-Israa’, ayat 36). Sabda Rasulullah ﷺ : "Tidak masuk syurga orang

Fiqh Amanah : Rijalul Mabda’ – Manusia Berprinsip

Pengantar Fiqh Amanah : Rijalul Mabda’ – Manusia Berprinsip Amanah merupakan barang paling berharga yang teramat tinggi nilaninya dianugerahkan serta dibebankan ke atas manusia. Dengan tawaran amanah ini, maka manusia dapat melaksanakan tugasnya selaku Khalifah di bumi Tuhan ini. Maka kenapa ia sungguh penting dan tersangat berat sehingga langit-langit dan bumi serta gunung ganang tidak mahu, tidak sanggup bahkan gerun untuk menerimanya?   Untuk menjawab persoalan ini, ayuh teliti firman Allah swt di dalam Surah Al-Ahzab ayat 72:- إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bod