MEMBINA KESATUAN BANGSA:
KERUKUNAN HIDUP BERSAMA DALAM BUDAYA DAMAI
Siddiq Fadzil
Bilakah kita dapat
menembusi jurang perbezaan
kemiskinan dan
kelaparan dengan kekayaan yang berlebihan
antara dua golongan
masyarakat
suatu janji dan
erti kemerdekaan?
Bilakah semua
warganegara mendapat hak
layanan dan keadilan
yang sama
dikenali dengan satu
rupa nama
Bangsa Malaysia?
S.N. Usman Awang 1979/1983
Mukadimah
Setelah 62 thun merdeka, Malaysia
tampaknya masih belum bebas dari gejala rasisme. Menjelang tempoh realisasi Wawasan 2020 yang
mengaspirasikan kewujudan Bangsa Malaysia yang bersatu, masyarakat Malaysia semakin kalut tuduh-menuduh
siapa rasis, siapa ekstremis. Tempoh
yang demikian panjang, tampaknya belum cukup untuk menjadikan kita bijaksana
dalam mengurus kepelbagaian. Kita masih gagal menyikapi pluraliti secara
positif sebagai kurnia Tuhan kepada Malaysia.
Justeru, kepelbagaian adalah jelmaan divine
wisdom dalam rupa sunnatu ‘Llah yang
sarat dengan hikmah keindahan dan kekuatan. Demikianlah andainya disikapi dan diurus dengan
bijaksana, kepelbagaian (ikhtilaf) tidak
akan menjadi permusuhan (tanazu`). Kepelbagaian (bangsa, ras, etnik dan seterusnya)
diciptakan dengan maksud ta`aruf atau saling mengenal. Kata lita`arafu (surah al-Hujurat:13) yang biasa diertikan sebagai “...untuk saling
mengenal” itu jelas membawa makna dan rasa kekentalan semangat
kesalingan (reciprocity).
Kepelbagaian dan Semangat
Kesalingan (Reciprocity)
Memang al-Qur’an tidak
memperincikan apa kelanjutan “saling mengenal”, tetapi mesej tersiratnya dapat
ditangkap, bahawa ia tidak berhenti sebatas
“saling mengenal”, sebaliknya berlanjut
kepada saling mengakui, saling menghormati, saling memanfaatkan dan saling
membantu. Aktualisasi semangat
kesalingan sedemikian itulah yang telah melahirkan sebuah tamadun gemilang yang
berciri kesatuan (unity) dan
kepelbagaian (diversity). Yang pelbagai tetap pelbagai, tetapi ada bingkai pemersatu yang dapat
menciptakan kerukunan, kedamaian dan kesatuan bangsa.
Dengan semangat kesalingan yang
inklusif, Islam menerima kehadiran orang
lain, tidak hanya dengan mengiktiraf
jati diri biologisnya (suku, kaum, bangsa), tetapi juga jati diri agama dan
budayanya (bahasa dan `uruf). Prinsip
kebebasan beragama (la ikraha fi al-din)
yang secara konsekuensial melahirkan fenomena kepelbagaian agama seharusnya dimaknai secara praktis dengan budaya saling menghormati
dan toleransi antara agama. Kepelbagaian
jati diri kebahasaan disebut secara khusus dalam surah al-Rum:22 sebagai tanda kebesaran
Tuhan, yang tentunya meliputi kebijaksanaan-Nya. Orang awam mungkin tidak dapat menangkap hikmat
tersirat di balik kepelbagaian ciptaan Tuhan.
Kerana itu ayat tersebut berhujung
dengan pernyataan bahawa kepelbagaian adalah tanda yang dapat difahami oleh mereka
yang berilmu (al-`alimin). Maksudnya, untuk dapat mengapresiasi hikmah
kepelbagaian diperlukan tahap keilmuan yang memadai. Seterusnya,
apabila Islam mengiktiraf `uruf atau
adat sesebuah masyarakat sebagai salah satu sandaran penentuan hukum (fatwa), bererti
pengiktirafan terhadap kepelbagaian adat budaya yang telah teruji kemampuannya
merentas zaman dalam mengatur kehidupan warganya.
Tanpa pengurusan yang bijaksana, kepelbagaian memang berpotensi menjadi
pencetus kecemburuan antara ras, dan seterusnya menumbuhkan rasisme. Kerana itu gejala rasisme harus sentiasa
diwaspadai. Rasisme adalah suatu
kepercayaan bahawa sesuatu ras lebih unggul (superior) daripada
ras yang lain; dan demikian sebaliknya,
sesuatu ras lebih rendah (inferior) daripada yang lain. Rasisme dalam pengertian tersebut meliputi rasa unggul dari segi watak, perilaku,
moral dan intelektual sesuatu ras tertentu. Bentuk lain rasisme ialah kebencian (hatred)
terhadap sesuatu ras, dan ini membuka
ruang kepada orang lain menyertainya (joining of the hate groups). Antara yang disebut sebagai penyumbang kepada
maraknya rasisme ialah kondisi individual dan sosial. Rasisme biasanya tumbuh di tengah kemelut sosial
dan ekonomi. Faktor idealisme juga turut memainkan peranan.
Cita-cita (Ideals) yang diusung
oleh golongan rasis mempunyai daya tarik yang kuat, malah dikatakan kepercayaan rasis dapat
menggantikan kepercayaan agama. Seterusnya keinginan untuk diterima ke dalam
kelompok rasis juga menjadi satu faktor.
Selain itu motif cita-cita (ambition) juga turut berperanan, dan ini ada kaitannya dengan nafsu kekuasaan. Ada golongan yang melihat peluang dalam
rasisme untuk menonjol sebagai orang penting, yang nanti dengan bermodal
kepercayaan ras yang lebih unggul akan dapat menguasai masyarakat. Seterusnya rasisme juga sering tumbuh dalam kalangan mereka yang memiliki
kepercayaan diri yang rendah dan mereka yang berasa berada dalam keadaan tidak
selamat. (Noel, J., 2000:53).
Gejala rasisme dalam politik
dunia dan politik lokal terasa semakin memprihatinkan. Sama
ada ia disebut nasionalisme sempit, identity
politics atau lain-lainnya, tetap
terasa nuansa rasisnya. Politik
identiti seperti yang dipakai oleh Francis
Fukuyama, dalam jelmaan aktualnya tidak
lain adalah sejenis politik penegasan dan pengentalan identiti kelompok, ras
dan agama yang mengandungi semangat menolak orang lain, dan tidak toleran
terhadap perbezaan dan kepelbagaian. Untuk
memelihara kerukunan hidup bersama dalam
kepelbagaian, gejala rasisme harus
dikawal dengan melaksanakan program
sosio-ekonomi yang adil. Kecemburuan antara
ras harus dihindari menerusi dasar-dasar inklusif yang menepati citra masyarakat tanpa kebencian dan tanpa diskriminasi.
Sahifah Madinah: Piagam Inklusif
Dalam sejarah Islam, wadah kepelbagaian yang bersemangat
kesalingan tersebut terjelma dalam bentuk kesepakatan politik Sahifah Madinah. Ia adalah sebuah piagam inklusif yang
meliputi pelbagai komponen - Muslim dan bukan Muslim. Piagam
Madinah telah membentuk satu bangsa dalam pengertian ummah siyasiyyah berasaskan konsep
kewarganegaraan penuh untuk semua. Konsep
kewarganegaraan sedemikian itulah yang diserlahkan kembali dalam Al-Azhar
Declaration for Citizenship and Coexistence, 2017.
Dalam resolusi pertamanya, deklarasi tersebut menyatakan:
First, the concept of ‘Citizenship’ has its origin in Islam as it
was perfectly
applied in the constitutional document
of Madinah and the subsequent
covenants and treaties in which Prophet
Muhammad, peace and blessings
be upon him, defined the relationships between Muslim and
non-Muslims.
The Declaration stresses that citizenship is
not just a desirable solution but
rather a necessary recalling of the
first Islamic application of the fairest
system of governance to the first Muslim community
in the state of
Madinah. The prophets application
of citizenship was totally free of any
discrimination against any category of the
society at that time; it featured
policies based on religious,
racial, and social
pluralism. Such pluralism
could only prosper in an environment of full
citizenship and equality under
the constitutional document of Madinah. The document stated clearly that
all citizens of
Madinah must be treated equally in terms of their rights and
responsibilities, that they together
constitute one nation, regardless of their
different races and
religions, and that non-Muslims have the same rights
given to Muslims and are required to fulfill
the same obligations imposed on
Muslims.
Further to this practical model,
Muslim and Arab communities have a rich
heritage that features the practice of peaceful
coexistence within the society
based on diversity and
mutual recognition. (Al-Azhar
Declaration for
Citizenship and Coexistence, 2017: 12-13.
Realiti politik memang telah
berubah, tetapi prinsip dan nilai yang
terkandung dalam piagam inklusif Sahifah
Madinah tetap relevan untuk dijadikan formula dan acuan membina bangsa
dalam pengertian ummah siyasiyyah. Tidak
kurang relevannya ialah konsep kewarganegaraan
(citizenship/muwatanah)
yang berasaskan prinsip persamaan hak dan tanggungjawab, adil dan bebas dari amalan diskriminatif. Ayat al-Hujurat
tentang kepelbagaian menegaskan bahawa status kemuliaan seseorang
tergantung pada tahap taqwa yang dicapainya, bukan pada
asal-usul keturunannya. Antara wahana
utama mencapai taqwa ialah dengan
bersikap adil (al-Ma’idah:8).
Jika menolong seorang Melayu yang susah itu adil, maka itulah taqwa. Demikian juga jika menolong seorang Cina yang
susah itu adil, maka itulah taqwa. Yang
penting adalah tegaknya keadilan, memberikan
hak kepada yang berhak. Begitu juga dengan nilai-nilai murni lain yang mendasari
peaceful coexistence atau
budaya kerukunan hidup bersama dalam
kepelbagaian.
Kepelbagaian dan Kearifan
Lokal
Aspirasi kesatuan dalam
kepelbagaian sebenarnya bukan suatu yang asing bagi masyarakat rantau ini. Ia
telah lama mengakar dalam sejarah dan budaya Nusantara. Kerana itu semangat ummatik-inklusif Sahifah Madinah
dapat diserasikan dengan kearifan lokal (local wisdom) Bhinneka Tunggal
Ika yang pada intinya bererti
pelbagai dan beragam tetapi tetap bersatu. Ungkapan tersebut berasal dari puisi Jawa
kuno karya Mpu Tantular, zaman Empayar Majapahit abad ke-14. Dalam
konteks asalnya memang ia berunsur agama Hindu-Buddha, tetapi telah mengalami transformasi makna setelah
diangkat menjadi moto negara Indonesia dan terakam pada logo Garuda Pancasila. Ungkapan Bhinneka
Tunggal Ika pada logo tersebut kini membawa mesej aspirasi nasional: bahawa daerah yang terdiri daripada ribuan
pulau, suku-kaum, bahasa dan budaya kini disatukan oleh sebuah negara iaitu Negara Kesatuan Republik Indonesia.
Pada lambang negara Malaysia pula
terukir moto Bersekutu Bertambah
Mutu. Tidak banyak pembicaraan tentang
latar dan makna ungkapan yang sebenarnya sangat bererti ini. Mesej yang dapat kita tangkap ialah bahawa
dengan bersekutu dalam erti sistem persekutuan yang tidak menghilangkan
kepelbagaian jati diri warga komponennya
akan meningkatkan kualiti dan prestasi bersama. Andainya
seluruh potensi keagamaan dan kebudayaan seperti yang diungkapkan di atas dapat
digembleng dengan baik, wawasan pembinaan bangsa berasaskan formula kepelbagaian
dalam bingkai kesatuan akan segera menjadi kenyataan.
Budaya Damai (Salam)
Budaya pemersatu memang berperanan
penting dalam konteks negara bangsa.
Justeru, negara bangsa tidak hanya dicirikan oleh batasan wilayah dan daya
pertahanannya, tetapi juga budaya yang
dikongsi bersama oleh seluruh warganya.
Seperti yang dinyatakan oleh Michalinos Zembilas dan Zvi Bekerman, “The nation state can be viewed as a
political phenomenon that seeks to exercise control over populations by establishing
a culture that is at once homogeneous, anonymous (all the members of the polity,
irrespective of their personal subgroup affiliations, are called upon to uphold
this culture) and ‘universally literate’ (all members share the culture the
state has canonized). ...” (Zembilas,
M. and Zvi Bekerman, 2018: 149-150). Bagi masyarakat plural yang rapuh dan sentiasa
terdedah kepada konflik, terutama akibat politik rasis seperti Malaysia, budaya yang harus dipromosikan untuk
dikongsi bersama ialah budaya damai (salam). Memang perjuangan membina kesatuan bangsa
memerlukan landasan budaya yang kuat. Dalam
konteks ini harus pula disedari cabaran-cabaran yang mungkin menjadi kendala wujudnya
budaya damai yang kuat. Cabaran
utamanya ialah membina keyakinan bahawa budaya damai adalah suatu yang
mungkin. Membina keyakinan ini bukan
suatu yang mudah. Budaya damai terasa seperti utopia, mengimpikan
damai di tengah maraknya budaya konflik dan perang. Kuasa-kuasa politik dan media telah membina
sebuah mitos: kenescayaan perang dan kemustahilan damai (the myth of the
inevitability of war and impossibility of peace). Mitos tersebut harus diruntuhkan dengan
membina keyakinan terhadap hakikat bahawa damai adalah suatu yang mungkin. Damai sebenarnya ada pada diri setiap
orang. Ia dapat merasakannya dan dapat
pula memilih untuk bersikap damai kepada siapa sahaja dan apa sahaja di
sekitarnya.
Bagi umat Islam, damai (salam) adalah Nama Indah Tuhan, sumber kedamaian. Salam sebagai Nama Tuhan juga sekali gus menjadi nilai teras yang
harus dihayati sejauh yang terdaya oleh kudrat keinsanannya. Salam
adalah kedamaian yang didambakan oleh setiap manusia Muslim dalam hidup duniawinya
dan hidup syurgawi-ukhrawinya. Salam adalah ucap selamat untuk semua,
termasuk para anbiya’ dan mursalin. Salam adalah penutup solat yang ditebar luas,
kanan dan kiri.
Dalam syari`at Islam, salam menempati
posisi utama sebagai salah satu maqasid (high intent)nya. Hakikat inilah yang diungkapkan oleh Ahmad
al-Raysuniy dalam risalahnya, Maqsid
al-Salam fi Shari`at al-Islam (Objektif Damai dalam Syari`at Islam). Al-Raysuniy memberikan pencerahan tentang
makna kata al-silm dalam ayat 208
surah al-Baqarah yang
diertikan oleh sebahagian ulama sebagai agama al-Islam, tetapi berdasarkan
ilmu bahasa dan konteks ayat kata al-silm
lebih sesuai diertikan sebagai damai.
Dengan demikian makna sepenuhnya ayat tersebut ialah:
Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam kedamaian
secara keseluruhan, ...
Memang lebih sesuai kata al-silm diertikan sebagai damai kerana
ayat tersebut didahului dengan ayat tentang ancaman Tuhan terhadap pelaku
kerosakan (al-fasad), rusuhan dan
bertindak anarkis sehingga membinasakan tanam-tanaman dan haiwan ternak. Jika yang dirosak ialah tanaman dan
haiwan, atau sikap tidak damai dengan haiwan dan alam sekitar ancamannya ialah neraka (jahannam), apa lagi jika yang dirosak
ialah manusia akibat konflik, pertumpahan darah dan perang. Kerana itu al-Raysuniy mengatakan ancaman terbesar
kepada hifz al-nafs (memelihara jiwa/nyawa)
yang menjadi salah satu daripada lima maqasid al-shari`ah utama ialah konflik,
perang dan segala bentuk sengketa lainnya.
Pentingnya maqsid al-salam (objektif damai) dalam syari`at Islam diperjelas
lagi dalam surah Quraysh:
Maka hendaklah mereka menyembah Tuhan (Pemilik) rumah ini
(Ka`bah), yang telah memberi makanan kepada mereka untuk
menghilangkan lapar dan
mengamankan mereka
dari rasa
ketakutan.
(surah Quraysh:
3-4).
Dalam ayat tersebut keamanan digandingkan
dengan makanan. Ini bererti kedua-duanya
(makanan dan keamanan) sama pentingnya dalam memelihara nyawa atau kehidupan (hifz al-nafs) manusia. Hakikat inilah yang mendasari kesimpulan
al-Raysuniy bahawa al-salam min a`zam al-maqasid
(damai adalah objektif syari`at paling utama). Al-Qur’an menyebut tujuan penciptaan kepelbagaian
ialah untuk saling mengenal (lita`arafu). Saling mengenal dalam konteks ini harus
difahami sebagai permulaan suatu proses interaksi yang hujungnya adalah damai dalam hidup
bersama (coexistence). Ta`aruf
(saling mengenal) adalah kata kunci yang mempunyai jangkauan implikasi yang jauh, termasuk pembinaan budaya damai. Dalam pengertian masa kini budaya (culture)
tidak lagi diertikan sebatas manifestasi luaran seperti artifak, seni tampak, seni
pentas, adat istiadat dan yang sepertinya,
tetapi lebih jauh dan lebih mendalami daripada itu tumpuan budaya lebih terfokus
pada akar dan esensi hakiki yang berupa
nilai, persepsi dan kepercayaan masyarakat.
Demikianlah konsep budaya seperti yang diungkapkan oleh Jana Noel:
Culture is a way of
seeing, perceiving and believing. Although
earlier
definitions focused more
on artifacts and customs, current conceptions
of culture have looked
at the underlying beliefs and perspectives
that
give rise to
those manifestations of culture.
This way of
looking at
culture moves the
focus away from the
surface, outward aspects of
culture and points
our attention to the deep structure of culture, to
people’s beliefs and understandings of the world. (Noel, J., 2000:3).
Demikianlah yang namanya pluralisme
Islam, bahawa hidup dalam kepelbagaian harus
dibina di atas landasan budaya yang memungkinkan hidup bersama secara harmonis (al-ta`ayush al-silmiy/al-`Aysh
al-mushtarak). Untuk itu diperlukan penegakan nilai budaya/agama,
terutama nilai keadilan dalam erti memberikan hak kepada setiap yang berhak, bukan
dengan dominasi atau hegemoni sesuatu kaum ke atas kaum yang lain. Hakikat inilah yang diungkapkan oleh Najatullah
Siddiqiy:
النهي عن تسلط أمة
على أمة أخرى:
عبادة الله ويدعو إلى ،(hegemony ٢١٢/٧ إن الإسلام يرفض التسلط (
وحده، لا إلى استعباد
الناس، ٠٠٠
وقد بين الله
سبحانه وتعالى فى كتابه بكل صراحة ووضوح أ ن المسلمين لا
ينبغي أ ن يسععوا ليكونوا
مسيطرين و متحكمين على مستوى الأفراد ولا
على مستوى الجماعة، فقال عز من قائل : تلك الدار الآخرة نجعلها للذين
لا يريدون علوا فى
الأرض ولا فسادا والعاقبة للمتقين٠ (القصص:
٨٣)
..................................................
وذلك لأن مهمة المسلمين هي بناء الإنسانية وتعميق الأخوة بين الأمم وليست
السيطرة على الآخرين.
(Siddiqiy, M.N., 2016:307-308).
Muhammad s.`a.w. adalah nabiy al-rahmah, Nabi pembawa misi rahmat sejagat (rahmatan
li al-`alamin) yang inti utamanya adalah salam (damai). Dari
premis itulah Siddiqiy merumuskan bahawa fungsi dan misi kaum Muslimin ialah
membina kemanusiaan dan memperdalam persaudaraan dalam kalangan umat manusia sejagat, bukan untuk menguasai atau mendominasi orang
lain.
Pendidikan Damai (Peace
Education)
Demikianlah kentalnya semangat damai dalam ajaran
Islam, tetapi yang menjadi persoalan
ketika ini ialah penghayatannya. Dalam keadaan mudahnya berlaku konflik
keagamaan dan adu-domba perkauman, harus ada usaha kolektif yang intensif dan
ekstensif mempromosikan pendidikan karakter yang berintikan Pendidikan Damai (Peace
Education). Pendidikan
ini telah diperkenalkan di banyak negara,
tetapi di Malaysia tampaknya belum dikenali dengan meluas. Memang terdapat perbagai versi dan orientasi
Peace
Education, tetapi definisi Wikipedia
mungkin dapat membantu memahaminya secara umum, iaitu “Peace
education is the process of acquiring the values, the knowledge and developing
the attitudes, skills and behaviors to live in harmony with oneself, with
others, and with the natural environment”. Pendidikan memang selalu disebut sebagai
proses kerana ia bertahap dan memerlukan masa.
Dalam konteks Peace Education ia adalah proses menerima set nilai dan menguasai
ilmu, juga pembinaan sikap, ketrampilan
dan watak yang memungkinkan seseorang hidup harmonis dengan dirinya, dengan
orang lain dan dengan alam persekitarannya.
Malaysia hari ini memerlukan Pendidikan Damai berteraskan nilai-nilai yang dikongsi
bersama, nilai-nilai yang berfungsi
sebagai bingkai pemersatu kepelbagaian. Bagaimanapun Pendidikan Damai tentunya tidak
dapat berdiri sendiri tanpa dukungan sistem pendidikan nasional keseluruhannya. Kurikulum dan buku teks perlu disemak untuk
mempastikan tidak ada unsur tersembunyi yang bersemangat kebencian dan
kekerasan. Adanya the
hidden curriculum of violence bukan suatu yang tidak mungkin, seperti yang
dikesan oleh Albert Einstein, “Our schoolbooks glorify war and conceal its
horrors. They indoctrinate children with
hatred.”. Einstein tidak mengada-ngada
ketika mendakwa bahawa buku-buku teks sekolahnya mengagung-agungkan perang,
sambil menutup-nutupi kedahsyatan bencana yang diakibatkannya. Kalaupun ada paparan tentang tindakan-tindakan
ketenteraan yang ganas dan brutal, ia selalu dicitrakan sebagai kemenangan dan kejayaan
gemilang. (Darder, A., 2018: 98-99).
Dalam kaitan ini pendidikan Islam juga perlu
mengakomodasi aspirasi Pendidikan Damai secara aktif-kreatif dengan menggagaskan
Pendidikan Damai dari perspektif Islam yang bertolak dari pandangan sarwa (worldview) tauhidik. Worldview
yang
benar akan membina persepsi dan sikap yang benar terhadap segala yang
wujud, dan seterusnya damai dengan
Tuhan, dengan diri, dengan sesama manusia dan seluruh warga alam sekitarnya.
Pendidikan Damai yang Islami harus selamanya didasari
kesedaran tentang Tuhan (God conscious), menyedari kehadiran Tuhan dengan Nama-Nama
dan Sifat-Sifat Indah-Nya. Nama-nama Tuhan
tidak hanya disebut sebagai tawassul ketika berdo`a.
Nama-Nama Tuhan juga pada hakikatnya adalah sumber nilai yang harus
dihayati oleh manusia dalam kehidupan kemanusiaannya. Dengan demikian manusia dituntut menghayati nilai-nilai
yang terpancar dari sifat al-Rahman,
al-Rahim, al-`Adl, al-Salam dan seterusnya,
sebatas daya keinsanannya. Tuhan mempunyai 99 nama, tetapi yang
dikehadapankan ialah al-Rahman
al-Rahim (Maha
Pemurah Maha Penyayang). Penghayatan sifat ini akan membentuk watak
manusia penyayang yang mempunyai kepedulian sosial yang tinggi, dan ini jelas suatu
yang dapat menyumbang kepada pembentukan budaya damai. Menghayati Nama-Nama dan
Sifat-Sifat Allah inilah yang dalam bahasa tasawuf disebut al-takhalluq
biakhlaqi ‘Llah (berakhlak dengan akhlak Allah) seperti
yang disebut oleh al-Ghazaliy. Menuruti mahaguru
tasawuf tersebut, berakhlak dengan akhlak Allah adalah wahana kesempurnaan dan
kebahagiaan manusia. (Al-Ghazaliy, Abu
Hamid Ibn Muhammad. 2003: 45).
Tuntutan menghayati Nama-Nama Tuhan ternyata ada
dalam agama-agama lain juga. Rabbi Levi
Brackman dan Sam Jaffe yang menggali ajaran kitab Torah dan teks-teks
purba menyebut tentang learning how
to balance by emulating God (Belajar bagaimana mencari keseimbangan dengan
meneladani Tuhan). Dalam huraiannya
mereka menyatakan, “…that
humans are commanded to emulate God to the best of their abilities. This means that we are obliged to imitate the
good deeds and lofty attributes by which God is metaphorically described. We must learn from the beautiful, merciful,
and kind ways of God, and we are commanded to imitate them. (Brackman, R.L. and Sam
Jaffe, 2008:195).
Sebuah buku oleh Pope Francis pula membawa judul The Name of God is Mercy. Buku yang berbentuk wawancara itu menyebut kata-kata
Pope tentang peri pentingnya mercy dalam agama Kristian, “…the centrality of mercy, which for me is Jesus’s most
important message, ….”. Menjawab soalan mengapa umat manusia sangat memerlukan
mercy, beliau menjawab, “Because humanity is wounded, deeply wounded. Either it does not know how to cure its
wounds or it believes that it’s not possible to cure them.”. Seterusnya ketika ditanya bagaimana mercy boleh diajarkan kepada
anak-anak (How can mercy be taught to children?) Pope Francis menjawab:
By
getting them used to the stories of the Gospel
and to the parables.
By talking with them, and above all by having them experience mercy.
By
helping them understand that in life we sometimes make mistakes
and fall but that the important thing is to always get back up. When
speaking of family, I
have said that it is a hospital closest to us: when
someone is sick, they are cared for there, when that is possible. The
family is the first school children
attend, it is the unwavering reference
point for the young, it is the
best home for the elderly. I would add
that
it is also the first school of
mercy, because it is there that we have
been
loved and learned to love, we
have been forgiven and learned to forgive.
I think of the weary eyes of a mother exhausting herself with work
to
bring food home to her
drug-addicted son. She loves him, in spite of his
mistakes. (Francis, P., 2016: 83-84).
Demikianlah Pendidikan Damai yang berasaskan
nilai-nilai ketuhanan. Bangsa Malaysia
adalah bangsa yang berketuhanan sesuai dengan Rukun Negara yang meletakkan
Kepercayaan kepada Tuhan sebagai rukunnya yang pertama.
Pendidikan Damai yang didasari rukun Kepercayaan
kepada Tuhan menghendaki semua warga damai dengan Tuhan, damai dengan dirinya, damai dengan
keluarganya, damai dengan masyarakatnya dan damai dengan alam sekitarnya. Damai
yang inklusif sedemikian dapat direalisasikan dengan menghormati hak semuanya: hak Tuhan, hak dirinya dan hak yang
lain-lainnya. Dalam Islam hak menempati
posisi penting sebagaimana dipesankan oleh Nabi s.`a.w. bahawa setiap orang menanggung hak yang wajib
ditunaikan, terutama hak-hak yang
tersebut di atas. Pesan Nabi s.`a.w. tentang
hak-hak ini berhujung dengan kata-kata fa`ti kulla dhi haqqin haqqah (maka kepada setiap yang
berhak berikan haknya).
Menunaikan hak Tuhan ialah dengan memutlakkan
ketauhidan dan pengabdian kepada-Nya, menunaikan
hak diri ialah berlaku adil kepada diri sendiri dengan memenuhi keperluan jasmani-rohaninya, menunaikan hak keluarga ialah dengan
memberikan perlindungan dan sara hidup seperlunya, dan menunaikan hak
masyarakat ialah dengan kepedulian sosial – khidmat kemanusiaan. Pendidikan Damai juga harus meliputi pembinaan
sikap damai terhadap alam sekitar dengan memugar kesedaran tentang amanat
al-istikhlaf (amanah pengkhalifahan), amanah
Tuhan kepada umat manusia sebagai penjaga dan pemelihara alam agar tidak berlaku
kerosakan (fasad),
sebaliknya harus dilakukan `imarah, membangun dan memakmurkan demi kesejahteraan
bersama. Yang harus dipelihara dengan
semangat damai dan menghormati hak, tidak hanya bumi, laut dan tetumbuhan,
tetapi juga haiwan yang harus dilihat sebagai keluarga besar Allah (`iyalu ‘Llah) dengan catatan bahawa
anggota keluarga yang terbaik ialah yang paling banyak membawa manfaat kepada
keluarganya. Al-Qur’an juga menyebut kumpulan
haiwan sebagai komuniti seperti kita (umamun mithlukum). Ini bererti mereka mempunyai cara hidup sendiri
yang harus dihormati. Menganiaya haiwan adalah suatu pelanggaran hak
kebajikan keluarga makhluk Tuhan. Demikianlah erti damai dengan alam
sekitar: menunaikan hak dan menjaga
kebajikan alam dengan seluruh warganya
- flora dan faunanya. (Masri, A.B.A., 2007: 7).
Pendidikan Damai tidak hanya menyangkut moral
individu, tetapi lebih daripada itu
terkait erat dengan tatanan politik-sosial yang komited kepada penegakan hak
asasi manusia. Justeru, tidak akan ada kedamaian di tengah
keleluasaan pencabulan terhadap hak asasi manusia. Demikian juga dengan keadilan sosial yang memang menjadi prasyarat kedamaian bila-bila dan di mana-mana
pun. Kerana itu Pendidikan Damai harus meliputi pendidikan
tentang tonggak-tonggak utama tatanan hidup kemanusiaan yang beradab, termasuk hak asasi, demokrasi, keadilan
sosial, persamaan dan kebebasan.
Dalam ajaran Islam prinsip dasarnya adalah damai; sedang konflik, sengketa dan perang adalah
kekecualian. Hakikat ini menjadikan Pendidikan
Damai bersikap realistik dalam pengertian mengakui bahawa masyarakat yang berbudaya damai tidak
semestinya sama sekali bebas daripada konflik.
Konflik memang ada dan akan sentiasa ada. Yang penting Pendidikan Damai dapat
membekali warganya dengan ilmu dan kemahiran bagaimana menyelesaikan konflik (conflict-resolutions). Surah al-Hujurat: 9 mengandungi perintah segera
menyelesaikan konflik yang berlaku antara dua kumpulan mukminin. Lewat ayat tersebut al-Qur’an membina sikap antisipatif
berlakunya konflik dalam masyarakat mukmin.
Konflik yang disebut dalam ayat
tersebut jelas berlaku antara dua kumpulan yang sama-sama beriman (ta’ifatani
min al-mu’minin). Apabila konflik seperti itu
terjadi, masyarakat harus peka dan segera mencari jalan pendamaian
(islah) dengan merujukkan kedua-duanya kepada hukum
Allah. Jika ada pihak yang menolak
damai, maka harus ada sanksi yang dikenakan ke atas mereka. Dalam
hal ini Pendidikan Damai juga berperanan membina sikap lebih memilih damai selagi ada jalan.
Pendidikan Damai juga harus seimbang dalam melihat
masa lalu, masa kini dan masa hadapan. Keseimbangan ini perlu untuk mempastikan di
mana kita dahulu, bagaimana kita sekarang dan ke mana kita nanti. Pendidikan Damai yang futuristic
akan
dapat membaca kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku dalam era Revolusi
Industri 4.0 misalnya. Apakah akan ada
damai andainya revolusi ini nanti membelah dunia kepada kelompok the
winners dan
the
losers? Apakah akan ada damai jika akhirnya the
winners take all? Lalu apa peranan Pendidikan
Damai dalam menghadapi skenario yang sedemikian?
Mencari kesepakatan adalah unsur penting Pendidikan
Damai. Kesepakatan dapat dicapai melalui
amalan dialog dan shura (musyawarah).
Dialog yang jujur akan menghasilkan kesalingan -
saling memahami, saling menghormati dan saling bertoleransi. Sementara itu, shura (musyawarah) yang bertolak
dari niat yang tulus dan dilaksanakan mengikut kaedah dan etika yang murni akan
menghasilkan keputusan yang terbaik. Musyawarah adalah proses pertukaran pendapat yang
berhujung dengan memilih yang terbaik. Untuk
sampai ke matlamat memilih ang terbaik harus
ada jaminan kebebasan bersuara (freedom of expression/hurriyyat al-ta`bir), hak untuk didengar yang diimbangi dengan
kewajipan mendengar. Kebebasan berekspresi harus diertikan juga
sebagai kebebasan dan hak berbeza pendapat dengan siapa sahaja tanpa
risiko. Seterusnya
harus ada pula ketulusan dan ketelusan dalam pengungkapan fakta, sehingga tidak ada fakta yang disembunyikan. Shura yang demikian sifatnya tentu sahaja mengandungi risiko
perbezaan pendapat dalam membuat pilihan yang terbaik. Kerana
itu semua harus tunduk kepada nilai utama “memelihara perpaduan dan kesatuan”.
Dalam tradisi Islam ada amalan mulia nasihat
menasihati dan amar makruf nahi munkar.
Amalan ini juga seharusnya menjadi komponen penting Pendidikan
Damai. Pembudayaan amalan korektif ini
akan membina watak peduli, tidak
membiarkan kesalahan berlarut-larut dan berleluasa. Ia juga sekali gus membina watak berjiwa besar,
bersikap terbuka menerima kritik dan teguran demi kebaikan bersama. Tidak ada siapa pun yang mengatasi kritik
dan teguran.
Pendidikan Damai dapat dijayakan dengan mengangkat
nilai-nilai akhlak mulia yang memang menjadi maqasid utama agama Islam. Justeru,
Nabi s.`a.w. diutus adalah demi penyempurnaan akhlak mulia. Nilai akhlak bersangka baik (husn
al-zann)
dan akhlak menutup aib orang misalnya, dapat
membendung sengketa dan seterusnya mewujudkan kedamaian. Dalam
kaitan ini Muhammad Najatu ‘Llah Siddiqiy menyenaraikan lima belas ajaran Islam
tentang bagaimana seharusnya orang Islam berinteraksi dengan warga kemanusiaan keseluruhannya
(Ta`alim al-Islam fi al-ta`amul ma`a afraid
al-bashariyyat jam`a’):
· Berperilaku baik.
· Interaksi berpaksikan maaf dan toleransi.
· Jujur dan menyenangi kebaikan untuk semua
orang.
· Menyelamatkan jiwa manusia.
· Haram memakan harta orang secara tidak benar
(batil).
· Menepati ukuran dan timbangan.
· Komitmen melaksanakan keadilan terhadap semua
warga kemanusiaan.
· Pendaulatan keadilan dalam masyarakat manusia.
· Keangkuhan adalah sifat tercela.
· Bumi adalah sumber rezeki dan punca
pendapatan untuk semua.
· Manusia
seluruhnya adalah anggota satu keluarga.
· Kemuliaan insan adalah hak semua manusia.
· Muhammad s.`a.w. adalah Nabi pembawa rahmat sejagat.
· Kerjasama dan sengketa ada prinsip dan nilai
yang harus dipatuhi.
· Larangan hegemoni atau dominasi suatu kaum ke
atas kaum lain.
(Siddiy, M.N., 2016: 294-308).
Ternyata Islam cukup kaya dengan ajaran yang
memungkinkannya membina Pendidikan Damai dan seterusnya merealisasikan Budaya
Damai. Tuntutan ke atas umat Islam hari
ini ialah: jujur kepada agama sendiri,
tidak tergiur dengan motif kepentingan materi-duniawi.
Khatimah
Islam adalah cara hidup yang universal dan
abadi, relevan untuk sepanjang zaman dan
semua tempat yang sentiasa berubah. Kenyataan
tersebut hanya mungkin terbukti kebenarannya apabila ijtihad difungsikan sepenuhnya
dalam menangani realiti perubahan, khususnya
perubahan politik yang merupakan sektor kehidupan yang paling dinamik. Pada
masa lalu perubahan politik berjaya ditangani dengan al-siyasah
al-shar`iyyah, disiplin ilmu yang sangat
dinamik dengan ruang ijtihadnya yang sangat luas. Al-siyasah
al-shar`iyyah adalah politik berasaskan syari`at yang ruanglingkupnya tidak terbatas
hanya pada apa yang telah ditetapkan oleh nass (syarak), tetapi lebih luas lagi meliputi apa sahaja
yang tidak bertentangan dengan nass (syarak). Dengan
demikian ruang ijtihad terbuka luas untuk membuat dasar-dasar baharu dengan maslahah sebagai asas pertimbangan,
sejauh yang tidak bertentangan dengan nass. Dinamika al-siyasah al-shar`iyyah inilah yang harus
dikembalikan untuk menangani realiti-realiti baharu yang terus berubah tanpa
henti.
Antara isu-isu yang perlu ditangani dengan
pendekatan al-siyasah al-shar`iyyah ketika ini termasuklah isu
Negara Bangsa, pembinaan Bangsa
Malaysia, konsep kewarganegaraan, kerukunan hidup dalam kepelbagaian, budaya damai (salam) dan Pendidikan Damai (Peace
Education). Perbincangan tentang
isu-isu tersebut mungkin masih pada tahap konsep dan idea-idea dasar yang belum
memasuki tahap aplikasi dalam realiti kemalaysiaan yang sebenarnya. Untuk
tahap selanjutnya diperlukan wacana yang lebih intensif dan terperinci, dengan mempertimbangkan aspek-aspek
kesejarahan, kebudayaan dan sosio-ekonomi dan politik masa kini (fiqh al-waqi`).
,
Rujukan
Buku
Al-Ghazaliy, Abu Hamid Ibn Muhammad. 2003. Al-Maqsad al-Asna fi Sharh Ma`ani Asma’i
‘Llah al-Husna. Beirut:
Dar Ibn Hazm.
Al-Raysuniy, Ahmad.
2019. Maqsid al-Salam fi Shari`at
al-Islam. Kaherah: Dar al-Kalimah.
Brackman, Rabbi Levi dan Sam Jaffe, 2008. Jewish Wisdom for Business Success. New York:
AMACOM.
Francis, Pope.
2016. The Name of God is Mercy. London: Bluebird.
Fukuyama, F., 2018.
Identity: The Demand for Dignity and the Politics of
Resentment. London:
Profile Books.
Noel, Jana. 2000. Developing Multicultural Educators. New York: Longman.
Masri, al-Hafiz Basheer Ahmad. 2007. Animal Welfare in Islam. Markfield: The
Islamic
Foundation.
Siddiq Fadzil, 2016. Pembinaan Bangsa:
Kepelbagaian dalam Bingkai Kesatuan.
Shah
Alam:
Institut Darul Ehsan (IDE).
Siddiqiy, Muhammad Najatu ‘Llah. 2016. Maqasid al-Shari`ah
wa al-Hayat al-Mu`asirah.
Dimashq: Dar al-Qalam.
Zembylas, Michalinos dan Zvi Bekerman. 2018. Some
Reflections on Critical Peace Education
dlm.
Borg, Carmel dan Michael Grech (ed.), Pedagogy,
Politics and Philosophy.
London: Bloomsbury.
Monograf
Siddiq Fadzil, 2019. Hidup Bersama dalam Kepelbagaian: Islam dan Budaya
Damai. Shah
Alam: Institute Darul Ehsan
(IDE).
Persidangan
Al-Azhar and
the Muslim Council of Elders’ Conference,
Al-Azhar Declaration for Citizenship and Coexixtence, the Final Communique, Cairo, 28 Feb – 1 March 2017. Kaherah: Dar al-Quds al-`Arabiy.
IDE/KDH/UNISEL/USIM
10102019.
Comments
Post a Comment